محمدتقی نظرپور؛ سعید نوروزیان ملکی؛ قنبر احمدی
چکیده
در عصر دیجیتال، حضور فعال دانشجویان در کتابخانههای دانشگاهی ایران، کمرنگ شده است. این پژوهش با هدف یافتن معیارهایی برای ارتقای کیفیت فضای کالبدی کتابخانههای دانشگاهی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل مراجعهکنندگان به کتابخانههای مرکزی هفت دانشگاه و مؤسسة آموزش عالی سطح یک کشور واقع در شهر تهران ...
بیشتر
در عصر دیجیتال، حضور فعال دانشجویان در کتابخانههای دانشگاهی ایران، کمرنگ شده است. این پژوهش با هدف یافتن معیارهایی برای ارتقای کیفیت فضای کالبدی کتابخانههای دانشگاهی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل مراجعهکنندگان به کتابخانههای مرکزی هفت دانشگاه و مؤسسة آموزش عالی سطح یک کشور واقع در شهر تهران بود. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 246 استفادهکننده انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی پژوهشگران از کتابخانه پاسخ دادند. پس از حذف 36 پرسشنامه مخدوش، تحلیل اطلاعات 210 آزمودنی با استفاده از روش تحلیل عاملی صورت گرفت. یافتهها نشان داد بین رضایتمندی کتابخانه با عوامل حس تعلق و عملکرد فضاهای داخلی و زیرساخت نرمافزاری رابطه مستقیم وجود دارد که از لحاظ آماری معنیدار میباشد (0/01>P). همچنین نتایج نشان داد که بین رضایتمندی با آسایش محیطی و زیباییشناسی (0/193=r) رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد (0/05>P). بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که ارزیابی معیارهای طراحی کتابخانههای دیجیتال در ایران و اعتبارسنجی آنها به عنوان نهادهای مهم آموزشی و پژوهشی کشور میتواند براساس استانداردهای بینالمللی انجام گیرد. با تبدیل این معیارهای کیفی به پیشنهادات طراحی توسط معماران میتوان تا حد زیادی معضلات موجود در کتابخانهها را کاهش داد.